Pocenie się z nerwów - Terent - Everyday Armor
Twój koszyk Twój koszyk jest pusty.
Pocenie się z nerwów

Pocenie się na tle nerwowym

Jeśli pocisz się w sposób niekontrolowany podczas rozmów o pracę, na pierwszych randkach lub w innych nieprzyjemnych sytuacjach, rozumiesz frustrację związaną z nerwowym poceniem się z pierwszej ręki. Niepokój daje o sobie znać, a Twoja koszula natychmiast przybiera nowy kolor od potu. Nawet jeśli nie czujesz się zdenerwowany, możesz się pocić. Wiele razy winne są jakieś tajemnicze wyzwalacze nerwowego pocenia się.

Czynniki wyzwalające pocenie się na tle nerwowym

mogą obejmować np.:

  • stres związany z byciem ocenianym np. podczas rozmowy rekrutacyjnej,
  • oczekiwanie na rozwiązanie stresującej sytuacji np. wyniki badań czy szkolnego testu,
  • zakłopotanie w sytuacji społecznej,
  • przyjmowane stymulanty, szczególnie to o pobudzającym charakterze,
  • skutki uboczne przyjmowanych leków
  • strach przed samym poceniem się.

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o poceniu się na tle nerwowym i uzyskać wskazówki dotyczące pocenia się na tle nerwowym, które pomogą Ci w uniknięciu takich sytuacji.

Czym jest pocenie się na tle nerwowym?

Dlaczego pocimy się, kiedy jesteśmy zdenerwowani? Stres, niepokój i zakłopotanie uwalniają hormony, które sprawiają, że się pocisz. Nerwowe pocenie się jest częstym zaburzeniem pocenia się i produktem ubocznym niepokoju. W przypadku nerwowego pocenia się zewnętrzny bodziec (taki jak napięcia związane z randką lub wzrok publiczności podczas wystąpienia) sprawia, że się niepokoisz. Niepokój uruchamia twój współczulny układ nerwowy w przygotowaniu do reakcji (reakcja „walcz lub uciekaj”), co podnosi tętno i temperaturę ciała. Pocenie się pomaga schłodzić ciało, aby się nie przegrzać.

Zdenerwowanie może również sygnalizować, że pewne obszary ciała zaczynają się pocić. Na przykład, jeśli odczuwasz stres przed ważnym spotkaniem, mogą zacząć pocić się dłonie, podeszwy stóp lub pachy. Niektórzy ludzie pocą się bardziej na głowie i twarzy w odpowiedzi na zdenerwowanie.

Spójrzmy prawdzie w oczy:

Każde niespodziewane pocenie się w miejscu publicznym jest kłopotliwe, zwłaszcza gdy nie wiesz, jak je kontrolować.

Objawy nerwowego pocenia się mogą obejmować np.:

  • niekontrolowane gorące lub zimne poty
  • uczucie uderzenia gorąca lub zimna
  • pocenie się z powodu niepokoju lub bez wyraźnego powodu
  • pocenie się w jednym miejscu, takim jak pachy lub dłonie, albo na całym ciele

Jak rozpoznać symptomy pocenia się na tle nerwowym?

Czy lęk może powodować nerwowe pocenie się? Pomysł przedstawienia przed współpracownikami prezentacji prawdopodobnie nie wywołuje u ciebie niepokoju. Zamiast tego, strach przed tremą, potknięciem językowym lub wpadką retoryczną wywołuje uczucie niepokoju. Jak powiedział Franklin Delano Roosevelt: „Jedyną rzeczą, której musimy się bać, jest sam strach”.

Kiedy masz do czynienia z lękiem, stajesz się mniej świadomy przyczyny, a twoja reakcja staje się problemem (zaczerwienienie twarzy, przemoczone ubranie itp.) Zmartwienie i pocenie się przekształcają się w błędne koło, które trudno przerwać. Nieoczekiwane pocenie się może zmusić cię do wielokrotnej zmiany koszul, a na dodatek uniemożliwić Ci sprawne przeprowadzenie rozmowy czy wystąpienia.

Zanim nauczysz się radzić sobie z nerwowym poceniem się, ważne jest, żebyś zrozumiał kilka powszechnych źródeł niepokoju:

1. Zmartwienie lub strach przed byciem ocenianym:

Czy często doświadczasz nerwowego pocenia się w pracy lub w szkole? Niepokój o swoje wyniki w pracy, nadchodzący egzamin lub wystąpienia publiczne sprowadza się do strachu przed złą oceną lub byciem osądzonym. Często nie rozpoznajesz tych uczuć jako strach. Chcesz wywrzeć korzystne wrażenie (każdy chce być lubianym, prawda?). Jednak kiedy spotykasz nowych ludzi, zwłaszcza w sytuacji wysokiego ciśnienia, często obawiasz się, że dana osoba może Cię nie polubić. Podobne odczucia wzbudza wystąpienie przed nową grupą czy pierwsze spotkanie z potencjalną partnerką. Nie bój się oceny, to naturalny element procesu komunikacji. Prawdopodobnie Twój rozmówca czuje to samo i również stara się o jak najlepsze pierwsze wrażenie

2. Oczekiwanie na wynik stresującej sytuacji:

Wyczekiwanie na zmieniający życie telefon, wynik egzaminu lub diagnozę medyczną może prowadzić do nerwowych potów. Połączone strach i ekscytacja uwalniają do organizmu adrenalinę i kortyzol (hormony, które sprawiają, że się pocisz). Oczekiwanie to po prostu strach przed nieznanym. Świadome rozpoznanie, kiedy nie masz kontroli nad sytuacją, może utrzymać twoje pocenie się w ryzach. Spróbuj skupić swoje myśli na tym, co aktualnie robisz, bądź innej sprawie, na którą masz wpływ. Zajmowanie umysłu rozmyślaniami nad różnymi wariantami przyszłych zdarzeń jedynie zwiększa poziom odczuwanego stresu.

3. Zakłopotanie w sytuacji wpadki podczas interakcji społecznej:

Uczucie zakłopotania jest bardzo powszechne i może być spowodowane wieloma sytuacjami.

Czy myśl o tym, że coś Ci się nie uda (zwłaszcza gdy robisz to na oczach innych osób) napawa cię lękiem? Czy popełnienie prostego błędu sprawia, że czujesz się jak głupiec, rumienisz się i pocisz? Pamiętaj, że nikt nie jest doskonały. Zamiast pozwolić, by wstyd Cię obezwładnił, ćwicz, jeśli to możliwe, panowanie nad własnymi emocjami. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że tylko Ty robisz z tego wielką sprawę. Naucz się z wdziękiem wychodzić z błędu lub postrzeganej porażki. Zdarza się, że świadkowie Twojej wpadki odnotują ją w większym stopniu, jeżeli Twoja reakcja będzie wyraźna, a tym bardziej, jeżeli stanie się przesadzona. Grunt to nie pozwolić, by emocje przejęły nad Tobą kontrolę.

Skutki uboczne przyjmowanych leków:

Jak na ironię, niektóre leki, które mają ci pomóc, mają często niezbyt pomocne skutki uboczne. Niektóre leki wywołują niepokój i sprzyjają nerwowemu poceniu się. Do powszechnych leków, które mogą powodować pocenie się, należą leki przeciwcukrzycowe, antydepresanty, niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ) i leki na ciśnienie krwi. Jeśli podejrzewasz, że jakiś lek działa ci na nerwy, skonsultuj się z lekarzem w celu omówienia alternatywnych rozwiązań. Wiele osób nie zgłasza się z uwagami dotyczącymi skutków ubocznych do swojego lekarza pierwszego kontaktu. To spory błąd. Ich występowalność to kwestia indywidualna u każdego pacjenta. Medyk nie mając o nich świadomości, nie może skorygować kierunku zaleconej farmakoterapii.

Stymulanty:

Środki pobudzające, takie jak kofeina, aktywują centralny układ nerwowy, uruchamiając gruczoły potowe. Ciepło pochodzące z gorących napojów, takich jak kawa, również zaostrza problem, ponieważ twoje ciało oszukuje się, że temperatura jest wysoka. Jeśli nie możesz sobie wyobrazić rezygnacji z kawy lub napojów energetycznych, rozważ zmniejszenie ich ilości. Postaraj się także nie korzystać z nich przed stresującymi sytuacjami – takimi jak ważne spotkanie czy pierwsza randka. Zapewne napięcie związane z sytuacją będzie samo w sobie wystarczająco pobudzające.

Jak radzić sobie z poceniem się na tle nerwowym?

Nerwowe pocenie się jest niewygodne i niekomfortowe, ale nie musi kontrolować twojego życia. Oczywiście nie da się całkowicie uniknąć niespokojnych uczuć. Nerwowe pocenie się jest często procesem podświadomym, nad którym masz niewielką kontrolę.

Jeśli zawsze pytasz: „Jak powstrzymać nerwowe pocenie się?”, powinieneś wiedzieć, że być może nie ma sposobu, aby całkowicie je zwalczyć. Istnieją jednak pewne wskazówki i naturalne środki zaradcze, które mogą pomóc ci poradzić sobie z nerwowym poceniem się:

Uspokój się:

Kiedy czujesz się zdenerwowany, przypomnienie sobie, że jesteś bezpieczny i nie grozi ci żadne realne niebezpieczeństwo, może uspokoić twoje nerwy i zmniejszyć pocenie się. Przećwicz kilka technik relaksacyjnych, aby stłumić pocenie się. Na przykład, wizualizacja sukcesu i jak najlepsze przygotowanie do nadchodzącego wyzwania może utrzymać strach na wodzy.

Zachowaj czystość i używaj antyperspirantu:

Codzienny prysznic i regularne stosowanie antyperspirantu czyni cuda, jeśli chodzi o zachowanie świeżości. Oprócz antyperspirantu pod pachami, możesz również używać balsamu antyperspiracyjnego na dłonie i stopy. Chusteczki z alkoholem lub puder do ciała: Jeśli masz skłonność do spoconych dłoni lub pocenia się na głowie lub twarzy, możesz nosić przy sobie chusteczki z alkoholem i używać ich w ciągu dnia, w zależności od potrzeb. Jeśli nosisz makijaż, użyj chusteczki przed nałożeniem go na cały dzień. Możesz też użyć pudru do ciała lub pudru dla dzieci, aby wchłonąć wilgoć.

Ćwiczenia:

Praca na zewnątrz może wywołać pocenie się, ale zaskakująco, ćwiczenia również utrzymuje nerwowe poty na dystans. Wiadomo, że ćwiczenia są środkiem redukującym stres i niepokój. Dodatkowo, uzyskanie lepszej kondycji fizycznej może zwiększyć twoją pewność siebie, co złagodzi twój stres i niepokój. Mniej się stresuj, mniej się poć.

Pij wodę:

Jak tam twoje nawodnienie? Temperatura twojego ciała nie wzrasta tak szybko, gdy jesteś nawodniony. Picie wody sprawia, że twoje ciało jest chłodne, co zmniejsza potrzebę pocenia się.

Oceń swoją dietę:

Zwracaj uwagę na to, co jesz przed ważną prezentacją lub rozmową kwalifikacyjną, ponieważ niektóre pokarmy i napoje mogą podnieść twoją temperaturę wewnętrzną. Aby złagodzić nerwy, wypróbuj te 10 produktów spożywczych, które zmniejszają pocenie się.

Rozważ swoją odzież:

Zawsze wybieraj oddychające, blokujące pot materiały, zwłaszcza w ciepłe dni. Zakładanie podkoszulka odpornego na pot, takiego jak koszulka Terent Armor, daje dodatkową pewność siebie w niekomfortowych sytuacjach.

Jak można wyleczyć pocenie się na tle nerwowym?

Oprócz wprowadzenia pewnych zmian w stylu życia istnieją również środki medyczne na nerwowe pocenie się. W zależności od stopnia nasilenia pocenia się możesz rozważyć jeden z następujących środków:

Antyperspiranty na receptę:

Jeżeli antyperspiranty bez recepty nie przyniosą ci potrzebnej ulgi, możesz skorzystać z antyperspirantu o klinicznej sile działania. Antyperspiranty wydawane na receptę mogą być o 25 do 30 procent silniejsze niż preparaty dostępne bez recepty.

Leki na pocenie się:

Chociaż w tej chwili nie ma na rynku żadnych leków na pocenie się na tle nerwowym, możesz mieć szczęście z lekami antycholinergicznymi. Te leki blokują pewne neuroprzekaźniki w twoim ciele, które mogą zmniejszyć pocenie się. Są one dostępne w formie tabletek lub kremu i są przeznaczone do krótkotrwałego stosowania.

Botox:

Zastrzyki chemiczne z botoksu blokują aktywność gruczołów potowych i mogą przynieść krótkotrwałą ulgę. Botoks jest przydatny w leczeniu pocenia się pod pachami, dłoni i czoła. Botoks i inne procedury medyczne powinny być ostatecznością, jeśli żadne inne rozwiązania nie działają w twoim przypadku.

Skonsultuj się z lekarzem, aby sprawdzić, czy któreś z tych rozwiązań będzie odpowiadać twoim potrzebom. Jedynie specjalista będzie w stanie profesjonalnie ocenić i wybrać prawidłową ścieżkę leczenia!

Koszulka Terent Armor skutecznie ogranicza widoczność pocenia się na tle nerwowym!

Nie pozwól, by pocenie się na tle nerwowym odebrało Ci poczucie pewności siebie. Nasze wskazówki pomogą Ci zachować zimną krew, spokój i opanowanie w każdej sytuacji.

Aby zapewnić sobie ochronę nawet w najbardziej nerwowych sytuacjach, noś odporną na pot koszulkę Terent Armor, która niczym zbroja zapewni Ci najlepszą obronę.

Koszulka Terent Armor to jedyna w Polsce, odporna na pot bielizna na rynku. Dzięki technologii  BI-OME koszulka Terent Armor jest w 100% odporna na plamy z potu i nieprzyjemny zapach, które mogą zniszczyć Twoje ubranie i pewność siebie.